چگونه یک نمودار را تحلیل کنیم؟
زمانی که وارد بازار میشوید و هنوز چیز زیادی از تحلیل بازار نمیدانید، شروع به یادگیری سبکهای مختلف تحلیل تکنیکال میکنید. انواع و اقسام روشها و استراتژیها را یاد میگیرید اما بعد از مدتی نمیدانید که باید از کدام یکی از آنها استفاده کنید. البته این یک موضوع شخصی است که شما باید به آن پاسخ بدهید. در واقع باید ببینید که با کدام روش ارتباط بهتری برقرار میکنید. با این حال از هر سبک و روشی که قصد دارید استفاده کنید یکسری مسائل پایهای وجود دارند که برای تحلیل یک نمودار آنها را در نظر بگیرید.
در این مطلب از آکادمی چارتیکس میخواهیم به شما آن دسته از مواردی که در تحلیل یک نمودار باید به آنها توجه داشته باشید را به شما نشان دهیم. پس با ما همراه باشید…
به طور کلی برای تحلیل یک نمودار میتوانیم مراحل زیر را به ترتیب جلو برویم تا به یک نتیجه کلی از وضعیت بازار برای انجام معاملات برسیم.
روندها (Trends)
اولین چیزی که باید به آن توجه کنید روندهای بازار است. نیازی نیست کار خود را پیچیده کنید. کافیست نمودار را به یکی از تایم فریمهای بالاتر مثل روزانه یا هفتگی ببرید. حالا با یک نگاه میتوانید روند کلی بازار را ببینید که معمولا از سه حالت صعودی، نزولی یا خنثی خارج نیست. البته میتوانید از منظر تکنیکال نیز نمودار را بررسی کنید و ببینید که آیا سقفها و کفها بالاتر از یکدیگر تشکیل میشوند یا پایینتر. توجه داشته باشید که در این تایم فریمها شما روند کلی را میبینید اما این بدان معنا نیست که شما مجاز باشید تا در هر جایی وارد بازار شوید. مثلا اگر روند کلی صعودی بود به معنای ورود شما به پوزیشن خرید نیست. روند صرفا یک دیدگاه کلی را به شما خواهد داد. اما پیدا کردن نقطه ورود بحث دیگریست.
به عنوان مثال در ویدئوی زیر نمودار GBPUSD را مشاهده میکنید که به دو شکل ساده (تشخیص چشمی) و تکنیکال آن را بررسی کردهایم.
نکته: به عنوان یک نکته برای افراد تازه کار باید بگوییم که در نمودارهای بازار بورس شما دو حالت تعدیل شده و تعدیل نشده را خواهید داشت. برای مشاهده روند کلی بایستی از نمودارهای تعدیل شده استفاده کنید. چرا که در نمودارهای تعدیل نشده وجود گپهای ناشی از تقسیم سود و افزایش سرمایه باعث میشود تا گپهای بزرگی را مشاهده کنید و تشخیص روند کلی امکانپذیر نباشد.
جایگاه بازار (Position)
بعد از تشخیص روند، شما باید جایگاه بازار را نیز تشخیص دهید. ممکن است بازار مدت زمان زیادی در یک روند نزولی یا صعودی بوده باشد. بنابراین این احتمال وجود دارد که بازار به محدودههای مهمی رسیده باشد. به عنوان مثال به کفها یا سقفهای تاریخی مهم، کفهای سه ماه و شش ماهه و سالیانه. حتی رسیدن قیمت به کفهای هفتگی و روزانه نیز میتواند مهم باشد اما برای افرادی که در تایم فریمهای پایینتر کار میکنند. ذکر این نکته مهم است که بسته به بازاری که شما در آن فعالیت دارید یا نوع ترید کردنتان نیز ممکن است مبحث جایگاه قیمت مقداری تفاوت داشته باشد.
به عنوان مثال در بازاری مانند بورس ایران، دیدگاه اکثریت تریدرها به صورت میان مدت و بلند مدت میباشد. بنابراین جایگاه بازار از نگاه تایم فریمهای هفتگی و ماهانه اهمیت بالایی دارد. اما مثلا در بازار فارکس که دیدگاه تریدرها بر معاملات کوتاه مدت متمرکز است، رسیدن به کفهای سه ماهه و شش ماهه و سالیانه از اهمیت آنچنان بالایی برخوردار نیست. چرا که اکثریت بازار در تایم فریمهای پایینتر کار میکنند و کسی بر اساس این کفها یا سقفهای بزرگ اقدام به ورود به بازار نمیکند (مگر بانکها و موسسات مالی بزرگ با سرمایههای سنگین).
در بازار ارزهای دیجیتال نیز معمولا از هر دو رویکرد میتوان استفاده کرد. اگر به قصد نگهداری (یا اصطلاحا هولد کردن) یک رمز ارز را خریداری میکنید، معمولا دیدگاه میان مدت و بلند مدت دارید. بنابراین جایگاه بازار در تایم فریمهای بالاتر برای شما حائز اهمیت است. اما در صورتی که معاملات شما دارای اهرم میباشد، به احتمال بسیار زیاد در تایم فریمهای پایینتر مشغول به کار هستید. بنابراین رسیدن قیمت به کف یا سقفها هفته گذشته اهمیت بیشتری برای ترید کردن خواهد داشت.
مناطق مهم (S-R, S-D)
نواحی مهم در نمودار به طور کلی به دو دسته حمایت و مقاومت (Support-Reistance) و عرضه و تقاضا (Supply-Demand) تقسیم بندی میشوند. حمایت و مقاومت میتوانند به صورت استاتیک (سطوح افقی و در یک محدوده مشخص قیمتی) و یا داینامیک (خطوط روند، کانالهای قیمتی، میانگینهای متحرک و … با قیمتهای متغیر) باشند.
نواحی عرضه و تقاضا نیز که مشخص هستند و با شناسایی اوردربلاکها میتوانید آنها را علامتگذاری کرده و منتظر واکنش قیمت به آنها بمانید. در صورتی که بار اوردربلاکها آشنایی ندارید میتوانید از طریق لینک زیر به طور کامل و جامع با آنها آشنا شوید.
اوردر بلاک چیست و چگونه با آن ترید کنیم؟
بنابراین علامتگذاری و مشخص کردن مناطق مهمی که در نزدیکی قیمت فعلی بازار قرار دارند بسیار مهم است. چرا که بدون تشخیص این نواحی، ورود و خروج در معاملات کار فوق العاده دشواریست.
ساختار (Structure)
زمانی که بازار به نواحی مهم میرسد، تشخیص ساختار حرکت قیمت میتواند نشانههای مهمی به ما بدهد. به عنوان مثال وقتی قیمت به یک سطح مقاومتی پرقدرت برخورد کرده ساختاری مثل CHoCH را شکل میدهد، این احتمال وجود خواهد داشت که حرکت قیمت در جهت ریزش بازار شروع شود.
البته ساختار CHoCH صرفا یک مثال بود. ممکن است ساختارهای برگشتی دیگری مثل سقف یا کف دوقلو، سر و شانه، الگوی 123 و … شکل بگیرد که ماهیت همه آنها نیز برگشتی است. بنابراین تشخیص ساختار قیمت در زمان رسیدن بازار به نواحی مهم از اهمیت بالایی برخوردار است.
تریگر ورود (Entry Trigger)
و اما آخرین مرحله از تحلیل یک نمودار و ورود به بازار، گرفتن تریگر ورود است. شما باید یک یا چند شرط برای ورود به بازار داشته باشید. این شروط با نام تریگر شناخته میشوند که انواع مختلفی از تریگرها وجود دارند. در مطلبی که چند روز قبل در آکادمی چارتیکس منتشر شد، به انواع تریگرها اشاره کردیم. لینک این مطلب را در ادامه قرار دادهایم.
آشنایی با انواع تریگر و اهمیت آن در معاملات
البته تریگر ورود میتواند از نوع اندیکاتوری نیز باشد. به عنوان مثال ممکن است تریگر ورود شما با کراس صعود یا نزولی دو میانگین متحرک، حرکت قیمت به بالا یا پایین ابرهای کومو (در اندیکاتور ایچیموکو)، تغییر فاز یک اندیکاتور مثل MACD یا تایید شدن یک واگرایی در RSI صادر شود. بنابراین این بخش تا حدود زیادی به استراتژی معاملاتی شما بستگی دارد.
به عنوان مثال در ویدئویی که کمی بالاتر (در بخش ساختار) قرار دادهایم، تریگر ورود زمانی صادر شده که خط گردن الگوی سر و شانه شکسته شده است.
در این مطلب سعی شد تا نکات پایهای و اساسی که برای تحلیل یک نمودار وجود دارند را مرحله به مرحله به شما نشان دهیم. با این حال باز هم در مرحله آخر که پیدا کردن نقطه ورود و انجام معامله میباشد، حتما بر اساس استراتژی معاملاتی خود و قوانین آن پایبند باشید.